Wednesday, August 4, 2010

Dia Sebenarnya Sakit..




Aku Mempunyai Seorang Kawan,namanya x ku ingati setelah lama terpisah..tapi aku panggil dia "pokcek"
tapi aku betul2 kenal wajahnya...suatu hari semasa ronda2 alam,aku perlahankan motor LC ku...yela kalo kat jln sempit nih x bley la bawa laju,kang terkene org penangan LC ku ini naya plak...sesambil tuh aku tengok la sekitar takut laa ada yg x kena(tengok awek)..
syok2 cuci mata terpandanglah sorang laki...dia tengh main2 cam bebudak..wilie motor laa lagaknyer...mula2 geli ati.,..pastuh bila dah tengok lama nih terasa kenal la plak bro ni ..aku pun dekat sket(dah turun motor dah)...dalam jarak 2 3 meter aku ngan dia.. terkejut aku...lalu menjerit..."Pokcek!!!" terlampau terkejut sampai lupa cover macho ...abes awek pandng aku ,terpesona ngan suara aku kot...
hah,budk yg ku gelar pokcek itu pun terkejut,sampai tergerak bdan..dia seolah2 mengenaliku...aku sambil malu kerana dipndag org terus bertanya kat dia.."Bakpo wak ginih??"("kenapa kau buat camni?")air muka dia berubah dia terus beredar dari situ ... dari penampilannya dia mmg nampak tidak wajar berkelakuan sprti itu..pakaiaanya kemas..wajahnya bersih...aku thu semasa dia beredar tu dia dah dapat cam muka hensem aku...sebb terlalu tergamam dan malu di lihat org aku x terfikir pulak untuk kejar dia....
lepas dia pergi jauh org tidk memandangku lagi...ada yg seperti datg hendak bertanya tapi aku buat bodoh je dan terus berlalu dari situ.....
sebb terkilan pasal xdi, aku pun singgah kat taman jap..tengok bebudak main2 nih mmg sejuk mata,tambahan awek lalu..fuhhh...piauw punya!..
aku mulai terfikir why dia jadi camtu..."mesti pasal tertekan nih"fikir kepalaku...
mmg dia tertekn .. sejak aq kenl dia mmg dia menunjukkn sikap mhu berkwn reramai,tapi ntah kenapa mak baapak dia cam x suka dia kawan ngan kami ....parent dia kata nanti terikut2 nakal cam kami..nakal apanya baru darjah 6...dia asyik di paksa belajar tanpa di beri hiburan..pernah aku tengok dia mengadu tanak pegi skool sebab letih sangt tapi mak dia paksa juga dia...dah cara hidup camtuh asyik belajar,mestilah dia dapt keputusn plg terbaik kan....kengkawn aku pun x suka cakap ngan dia ,bukn x suka kat dia,x suka kat jelingan mak bapak dia...dekat je ngan anak mereka... terus di jeling cam menghina....
kanak2 yg lain masa tu semua keluar rumh ,main basikal bola dan sebagainya..tapi dia tengok jer..kalo dia join mmg kene marah laa ngan makbapak dia tu...satu hari,masa mak bapak dia dtg lewat masa ambil dia balik skool,dia ada mintak nak pinjam basikal ngn aku..aku x bagi laa bila teringatkan parent dia..untuk jaga hati dia aku kata laa...aku takut kat makbapak dia dan kata"kalu mg lapa nok naik sika, sruh la pok mg beli"("kalau nak naik basikal surh la ayah awak beli".)dia pun kata dia nak sangat naik basikal tapi bapak dia cakap "naik basikal berbahaya"..aku terdiam ,tidak lama kemudian mak dia dtg ambil dia ... senyum peluk lagi...mak dia syg sangat kat dia nih..anak tunggal la katakann....
bagi aku dia lah kanak2 paling malg pernah aku jumpa...makbapak dia mmg ambil berat dan sayang melampua kat dia...yg tu mmg untug...tapi mak bapak dia terlalu sekat kebebasan dia...xder sape pun x tertekan kalo situasi cam gini...aku pun....
lepas abes UPSR aku dah x tengok dia dah....dia dapat 5A wooo...aku hampeh-.-
sampailah form3.. aku ternampak dia(sekarg)....
mesti dia tertekan sangat2 sebab sikap makbapak dia...sampai hilang waras pale otak...buat aksi memalukan camtu
kelihatnnya dia akanhilng kawaln kalo terlalu tertekan...sebak gak jiwa macho aku nih fikir kat dia....
sedih gak bila tengok org yg kita kenal jadi camtuh...walaupun x rapat..
sedar x sedar dah pun pukol 4 ...zohor x sembhyg lagi..cantek...aku pun balik ler ker rumah..aku bukn alim sangat sebenarnyer...tapi solat 5waktu nih dah tabiat kita kan,camtulah...sekian~...~tamat~
sekarg nih xtaulah camna ngan dia...menyesal gak x kejar dia aritu...yela mgkin aku leh bantu dia kan....sama2lah kitaa doakan dia bahagia dunia akhirat..amin~

No comments:

Post a Comment